YÖK Başkanı Prof. Dr. Yekta Saraç,
öğretmen yetiştiren birincil kurum olan eğitim fakültelerinin
niteliğini yükseltmek ve gereksinimlere daha iyi cevap verebilmek
amacıyla bir sürecin başlatıldığını belirterek, "Bütün bölüm ve ana
bilim dalları, eğitim fakülteleri ile iş birliği içerisinde yeni baştan
kurgulanıyor." dedi.
Bu kapsamdaki ilk çalışma olarak üniversitelerde farklı alanlarda verilen programları "özel eğitim
öğretmenliği" adı altında birleştirdiklerini duyuran Saraç,
üniversitelerdeki bütün eğitim fakültelerinin diğer bütün bölümlerinde
de sürecin devam ettirileceğini açıkladı.
Yekta Saraç, bir yıl önce YÖK bünyesinde oluşturulan "Öğretmen Yetiştirme Çalışma Grubu"nda yürütülen çalışmalara ilişkin, değerlendirmelerde bulundu.
Yükseköğretimin
her alanında niteliği yükseltici tedbirler almanın YÖK'ün görev
tanımında bulunduğuna işaret eden Saraç, ilgili bakanlık ve kurumların
istemeleri halinde her zaman katkı vermeye hazır olduklarını vurguladı.
YÖK Öğretmen Yetiştirme Çalışma Grubu'nda Milli Eğitim Bakanlığının ilgili temsilcileri ile eğitim fakültesi
dekanlarının da bulunduğunu bildiren Prof. Dr. Saraç, "Bu alanda
yürütülen çalışmalar sonuçlarını vermeye başladı, dolayısıyla eğitim
fakültelerine ilişkin süreç yakında daha da hızlanacak." diye konuştu.
Kurgu yeni baştan yapılacak
Öğretmenliğin özellikli bir meslek olduğuna işaret eden Saraç, şöyle konuştu:
"Dolayısıyla
bu meslek özel bir ihtimam gerektirmektedir. Öğretmen yetiştiren
birincil kurum olan eğitim fakültelerindeki eğitimin niteliğini
yükseltmek ve gereksinimlere daha iyi cevap verebilmek amacıyla bir
süreç başlatıldı. Bu süreçte eğitim fakülteleri de aktif olarak rol
alacak. Eğitim fakültelerinde önümüzdeki günlerde bütün bölüm ve ana
bilim dallarına yönelik bir yeniden yapılandırma gerçekleştirilecek.
Bütün bölüm ve ana bilim dalları, eğitim fakülteleri ile iş birliği
içerisinde yeni baştan kurgulanıyor. Bu süreçte eğitim fakülteleri de
aktif olarak rol alacak."
Eğitim fakültelerine gelecek yıl baraj geliyor
Yekta Saraç, eğitim fakültelerine girişte başarı sıralaması şartı getireceklerini de açıkladı.
"Gelecek
dönemden itibaren eğitim fakülteleri için girdi esaslı bir düzenleme
olarak 'başarı sıralaması şartı' getiriyoruz" ifadelerini kullanan
Saraç, sistemin, adaylarda zihin karışıklığı meydana gelmemesi için bu
yıl değil, önümüzdeki yıldan itibaren geçerli olmak üzere uygulanacağını
vurgulayarak, "Başarı sıralaması şartı getirmemiz 'girdi esaslı' bir
iyileştirmedir. Aynı zamanda süreç ve çıktı esaslı bir iyileştirme de
yapmak istiyoruz. Bu kapsamda, eğitim fakültelerinde programların
verilişi, nitelikleri ve yeterlilikleri konusunda da çalışıyoruz."
değerlendirmesini yaptı.
Özel eğitim tek çatı altında toplandı
YÖK Başkanı Saraç, eğitim fakültelerine yönelik çalışmalarda ilk adımı özel eğitimde attıklarını bildirdi.
Üniversitelerde
ayrı ayrı verilen lisans eğitimlerinin birleştirilerek, "özel eğitim
öğretmenliği" adı altında yeni bir lisans programı oluşturulduğunu
duyuran Saraç, "Üniversitelerin eğitim fakültelerinde zihinsel
engelliler, işitme engelliler, görme engelliler ve üstün yetenekliler
öğretmenliği olarak ayrı ayrı verilen lisans eğitimleri birleştirilerek,
'özel eğitim öğretmenliği' adı altında yeni bir lisans programı
oluşturuldu. Yeni lisans programı, tüm eğitim fakültelerinde 2016-2017
öğretim yılından itibaren başlatılacak." bilgisini verdi.
Bu
süreçte 25. Ulusal Özel Eğitim Kongresi çatısı altında bir ön çalışma
gerçekleştirildiğini ve YÖK'te özel eğitim bölüm ve ana bilim dal
başkanları ile bir toplantı yapıldığını aktaran Prof. Dr. Saraç,
uluslararası, ulusal literatür, araştırma sonuçları ile ihtiyaçlara YÖK
Öğretmen Yetiştirme Çalışma Grubu tarafından son halinin verildiğini aktardı.
Öğretmenler farklı alanlarda uzmanlaşabilecek
Yeni
programın, bu alanda eğitim almak isteyen öğretmen adaylarına ilgi
duyduğu özel eğitim alanlarında uzmanlaşma olanağı verdiğine işaret eden
Saraç, şöyle devam etti:
"Yeni
özel eğitim öğretmenliği lisans programında yer alan 26 ortak alan
dersi, programın çekirdek müfredatını oluşturuyor. Bu müfredat, özel
eğitim öğretmenlerinin yetiştirilmesinde öğretmen adaylarına özel eğitim
alanıyla ilgili temel yeterlilikleri kazandırmayı hedefleniyor.
Çekirdek müfredatta yer alan derslerin çoğunluğu özel eğitim ihtiyacı
olan bütün grupları kapsayacak şekilde yapılandırıldı ve ders içerikleri
de bu bağlamda oluşturuldu. Yeni program, öğretmen adaylarının özel
eğitimle ilgili farklı alanlarda uzmanlaşmasına da imkan sağlıyor."
Yeni programda "zihin yetersizliği", "otizm
spektrum bozukluğu", "öğrenme güçlüğü", "özel yetenek", "işitme
yetersizliği" ve "görme yetersizliği" olmak üzere toplam 6 alanda
seçmeli ders havuzunun oluşturulduğunu bildiren Yekta Saraç,
"Öğrenciler, böylece ilgi ve temayüllerine göre uzmanlaşmak istedikleri
bir ya da birden fazla özel eğitim alanında uzmanlaşma imkanı
bulabilecekler." şeklinde konuştu.
Yeni
özel eğitim öğretmenliği lisans programının YÖK Genel Kurulu kararıyla
üniversitelere gönderilmeye başlandığını belirten Saraç, "Özel eğitimde
yapılan bu yeniden yapılanma süreci, eğitim fakültelerinin diğer
bölümlerine de yönelik olacak. Çok yakın bir zaman diliminde bütün
eğitim fakültelerinin diğer bütün bölümlerinde de bu süreç işleyecek."
ifadelerini kullandı.
Hiç yorum yok: