Pazar günü 2 milyon aday YGS’ye girecek. ÖSYM’nin sınav sonrası soruları
açıklamama kararına tepki büyük. Bu kararı ve “Ya hatalı soru varsa ne
olacak” sorusuna ÖSYM Başkanı Ali Demir, “Hata varsa biz buluruz”
açıklamasını yaptı.
Hürriyet’ten Nuran Çakmakçı’nın
haberine göre 23 Mart’ta 2 milyon 7 bin 685 aday sınava girecek. Heyecan
dorukta. Milyonlarca aday sınav için son haftaya girdi. Artık kimin
hangi salonda sınava gireceği belli. Soru kitapçıkları basıldı,
sonuncusu da Çarşamba günü bitiyor. ÖSYM Başkanı Prof. Dr. Ali Demir,
değiştirilme sinyalleri veren üniversite sınav sistemi ve yapılacak
çalışmalar ile sınav güvenliği konusundaki soruları cevapladı.
Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı sistemin değişeceğini söyledi. Size bu konuda bir bilgi geldi mi, hazırlık yapılıyor mu?
Somut
olan tek bir şey var. O da geçtiğimiz yıl Bilim Teknoloji Yüksek
Kurulu’nda alınan karar. Oradaki karar şu: üniversite giriş sistemi
yeniden tasarlansın. O zamandan söylüyorum 2013’ten 2015 sonu idi. Ama o
günden bugüne ne tür bir açık faaliyet yapıldığı konusunda ben bilgi
sahibi değilim. Çünkü kanun böyle bir sorumluluğu YÖK’e veriyor. Yüksek
Kurul’da bunu YÖK’e vermişti. Milli Eğitim Bakanlığı, YÖK, TÜBİTAK, ÖSYM
ortak bir çalışmayla hepsini konuşuyordur.
Açıklanan modelle ilgili bilginiz var mı?
Türkiye’de
üniversiteye giriş koşullarını belirleme yetkisi YÖK’e verilmiştir.
ÖSYM olarak biz üzerimize düşen her türlü desteği veriyoruz. Ülkemiz
için en uygun olan sistem belirlenecektir. ÖSYM de bu kapsamda
olabildiğince aktif olacaktır.
Sizin kafanızdaki model nedir?
Bizim
söyleyeceğimiz aslında çok bir şey yok. Bize ne söyleniyorsa onu yapmak
durumundayız. Kamuoyunda konuşulan YGS’nin çoklu yapılması bence en
hızlı adapte edilebilecek bir işlemdi.
SORU HAVUZU OLUŞTURUYORUZ
Çoklu sınava geçme hedefiniz var mı?
Tabii
çok iyi düşünülmesi gerekir. Çünkü YGS, LYS ile birlikte
değerlendirilerek yerleştirme puanları oluşturuluyor. Eylülde, ocak,
şubatta, martta, haziranda yapılacak YGS’lerin olası kadroları bunlar.
Bunlarda en yüksek puanı almak mı söz konusu olacak? Yoksa bir başarı
çıtası belirleyip “Başarılmıştır” deyip ona göre mi işlem yapılacak?
Bütün bunların iyi tartışılması gerekir. Ciddi bir sistem var. Bunları
kaldırıp yerine şöyle ya da böyle olsun demek ayaküstü yapılacak bir şey
değil.
Sadece lise sonlar mı girecek?
Ben
bir model söylemiyorum. Bir tek önerimiz vardı bizim çoklu YGS onu
söylüyorum. Bu Milli Eğitim’i yakından ilgilendiren bir konu olur. Eğer
siz, “sene içerisinde sınav yapacağım” derseniz tamamen Milli Eğitim’in
konusu olmaya başlar. Çünkü eğitimi etkiler.
Bu yıl soruların tamamını yayınlamayacaksınız? Neden?
ÖSYM
çok yoğun bir biçimde soru havuzunu genişletme gayreti içinde. Bunun
için bir “Soru Havuzu Yazılımı” kullanımına başladık. Tüm sınavlarımız
için “Soru Hazırlama Çalıştayları” yaptık. Türkiye’deki akademisyenlerin
birikimlerini değerlendiren soru hazırlama çalışmalarına başladık.
Ölçme kabiliyeti yüksek olan sorular bazı düzenlemelerle yeniden
kullanılabilir.
Soruları tekrar kullanmanız mümkün o halde?
Yoğun
bir soru havuzu oluşturma gayretimiz var. Özellikle sınavlarda denenmiş
ve ölçme niteliği yüksek soruların bazı değişikliklerle yeniden
kullanımını hedefliyoruz. Bu hedef doğrultusunda sınavlarda sorulan
soruların sadece yüzde 10’unun paylaşımının yeterli olacağını
düşünüyoruz. Yüzde 10’luk uygulamayı da sınava hazırlanan adayların
bilgi edinmeleri ve sınava girmeleri halinde kendi sınavlarını cevap
kâğıtları ile birlikte fiili olarak değerlendirebilmeleri için uygun
gördük. Ama sadece bu YGS’ye 2 milyondan fazla aday katılacağı için
yönetim kurulu soruların yüzde 20’sini açıklama kararı aldı.
Bir soru birkaç yıl sonra sorulabilir mi?
Sınav
yapan bir kurum olarak bizim çok zengin bir soru havuzumuz var. Çünkü
her geçen gün sınav yükümüz artıyor. Çok hızlı reaksiyon vermemiz gerek
durumlar söz konusu olabiliyor. Soru havuzumuzu genişletmenin
yollarından biri de sorularımızı sokağa dökmemek, tüm dünyada da bunun
böyle olduğunu görüyoruz. Dünyada benzeri sınav yapan kurumların hiçbiri
geçmişte yaptığımız gibi sınav sorularını açıklamıyorlar. Belli bir
kısmını açıklıyorlar, bilgi veriyorlar. Soruları tekrar tekrar kullanmak
amacıyla muhafaza ediyorlar. Bir sorunun gerçekten kullanışlı bir hale
gelebilmesi için 2-3 sene gerekiyor. Gerçek sınavda soruların denenmesi
çok önemli. Eğer siz sorularınızı sınavdan sonra açıklarsanız deneme
şansınız olmuyor. O zaman ölçme yeteneği belirsiz olan sorularla sınav
yapmak durumunda kalıyorsunuz. ÖSYM havuzu genişletme, ölçme niteliğini
iyileştirme gayreti içerisinde çalışırken önümüzdeki tek zorlayan konu
bilgi edinme yayasıydı. Meclis’ten sorularımızın bilgi edinme yasası
kapsamı dışında olmasını sağladık.
İSTEYEN ADAY SINAV KÂĞIDINI GÖREBİLİR
Adaylar ne yaptıklarını bilemeyecek mi?
Bu
durum, adayların bireysel olarak sınavda kendi kullandıkları soru
kitapçıklarını ve cevap kâğıtlarını kendilerinin incelemesine engel
değil. Adaylar ÖSYM’den randevu alarak kendi kitapçıklarının asıllarını
inceleyebilirler. Kişisel bilgi edinmeye bir itirazımız yok.
Her yıl tartışılan soruları şimdi kimse bilemeyecek.
Bu
hataların hepsini matbaa analizi dediğimiz analiz gösteriyor aslında.
Matbaa analizi şu: adayların çoğunluğu hangi soruya hangi seçeneğe
gitmiş. Başarılı adaylar yani soruların yüzde 100’üne yakınına doğru
cevap verenler, o soruda nasıl cevap vermiş. Bu analizlerle eğer 5
seçenekli bir soru, doğru seçenek “D” ama adayların tamamı “C”ye
gitmişse burada bir sorun var demektir. Bunu tekrar uzmanına gösterip,
incelettirip burada bir hata varsa direkt iptal ederiz.
Sonrasında siz mi analiz yapacaksınız?
Tabii.
Sınav bittiği an bütün sınavlarımızda bunu yapıyoruz. Cevap kâğıtları
okunduğu an bakıyoruz hangi sorularımızda sorun var diye inceliyoruz.
Doğru cevap “D” ise adayların yüzde 95’i “C” ye gitmişse o zaman bariz
bir hata var demektir. O konunun uzmanlarına tekrar gösteriyoruz. Benzer
şekilde siz doğru cevaba “B” demişsiniz. Ama adayların yüzde 20’si
“A”ya yüzde 20’si “B”ye yüzde 20’si “C”ye yüzde 20’si “D”ye böyle bir
şey de olamaz, sıkıntı olur. Bütün bu analizler bize hatalarımızı da
gösteriyor. Bunlara bağlı olarak biz de gerekiyorsa sorularımızı iptal
ederiz.
Bu yıl sınav müfredatında bir değişiklik olacak mı?
Geçen yıldan bu yana ortaöğretim müfredatında bir değişme olmadığından soruların kapsamında bir değişiklik söz konusu değil.
SONUÇLARI AÇIKLAMADA HER AN SÜRPRİZ YAPABİLİRİZ
Sınava
giren öğrenci sayısı her yıl daha da artıyor? Sınav devam ederken,
başvuru sayısı artarken dershanelerin kapanmasını nasıl
değerlendiriyorsunuz?
Yürürlükte olan zorunlu eğitim
süreci 4+4+4 sistemi ile daha fazla sayıda öğrenci ortaöğretim
kurumlarından mezun olacak ve üniversiteye girmek için talepte
bulunacak. Bu yıl 2 milyon 7 bin 685 aday sınava girecek. 2015’te bu
sayının daha da yükseleceğini öngörüyoruz. Zorunlu ortaöğretimi
tamamlayan öğrencilerimizi mesleki eğitime yönlendirmediğimiz sürece bu
talep devam edecek.
Geçen yıl sınav sonuçları 1 hafta içinde açıklanmıştı. Bu yılki sınav açıklanma öngörünüz nedir?
2013
yılında yaptığımız tüm sınavları mümkün olan en kısa sürede açıklamak
için gayret ettik ve büyük oranda da bunu başardık. Bu gayretimiz 2014
yılı sınavları için de devam edecek. Hedefimiz, sınav bittiği anda
sonuçları açıklamak. Her an sürpriz yapabiliriz.
Tuvaalete gitme yasağı sürecek mi?
Olmazsa
olmazlarımızdan bir tanesi. Bu konuda çok hassasım. Sınav salonuna
giren birisinin sınav salonundan çıkmaması gerekir. Buna çok önem
veririm. Çünkü nereye gittiği konusunda hiçbir bilgiye sahip
olamıyorsunuz. Belki ben olurum. Ama o salonda oturan diğer adaylar o
ciddi bir endişe kaynağı. Ona fırsat vermek istemiyoruz. Sınav
salonundan çıkan bir daha geri dönemez. Sınavın üçte ikilik kısmı
zorunludur çıkılamaz. Sonrasında isteyen çıkabilir ama geri gelemez.
140 PUAN İÇİN ARTIK ADAYLAR DA 4 TESTTEN 4’ER NET YAPSIN
LYS’ye
girmek için 140 barajının ne olduğunu söyleyeyim. YGS’de dört testimiz
var. Temel Matematik, Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler ve Türkçe. Bu
testlerin her birinden 4’er doğru yapan 140 puan alır. Bunu da yapsın
adaylar artık. O kadar berbat durumda değiliz. Ancak çok kitle olunca,
çok alakasız insanlar sınava giriyor. Sadece matematik testini doğru
yapanlar var. Biz onların puanlarını hesaplamıyoruz. Arkadaşıyla iddiaya
giriyor ve diyor ki, “matematikte 40’ta 40 doğru yaparım.” Sınava
giriyor ve sadece bunu yapmak istiyor. Hepsini 40’ta 40 yanlış yapacağım
diye sınava giren de var.
Tüm adaylar bütün soruları okuyarak
cevaplama gayreti içerisinde değil. Aslında o sıfır dediğimiz şeyler
bunlar yüzünden oluyor. Giriyor hiçbir soruya doğru cevap vermeden
çıkıyor. 2 tane soruyu işaretliyor çıkıyor. Böyle insanlar var, kitleyi
bunlar oluşturuyor. ÖSYM’de puan hesabı yapmak için mutlaka en az iki
testte soru işaretlemiş olmak gerekiyor. Soruların 4 tanesinin doğru
olması gerekiyor 140 alması için. Hepsi yanlış olursa o da olmuyor. Bunu
da yapsın artık adaylar.
YAZILI SINAVLARA GEÇEBİLİRİZ
Açık
uçlu diye bilinen yazılı sınav için çok yoğun ve yaygın bir gayretimiz
var. Bu gayret içinde bugüne kadar bir deneme, iki de gerçek sınav
yaptık. 2014’te bazı sınavlarımızı “Yazılı Sınav” olarak yapacağız.
Yazılı sınav, günümüz bilişim teknolojileri sayesinde objektif (nesnel)
olarak yürütülebilir bir sınav sistemidir. Yazılı sınavların
üniversiteye girişte kısa bir zaman zarfında uygulanması ise
öngörülmüyor. Yeterli deneyim ve altyapı oluştuktan sonra
değerlendireceğimiz bir konudur.
Üst Slider
Etiketler: 2014 YGS
okulsoru
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
SORULARINIZI BURAYA YAZINIZ
2017 YGS ve LYS İle İlgili Sorularınızı Buraya Yazınız
2017 Üniversiteye giden yolda son 6 yıl olduğu gibi DERSHANECİ.NET olarak yine yanınızda olacağız. Geçen yıllarda olduğu gibi size sağlıklı ...
LYS
KATEGORİLER
EN İYİLER
-
2014 Yılında Üniversite bölüm tercihi yapacak olan ve İngilizce Öğretmenliği bölümünü seçecek üniversite adayları için İngilizce Öğretmenl...
-
2014 Yılında Üniversite tercihi yapacak olan ve İnşaat Mühendisliği bölümünü seçecek üniversite adayları için İnşaat Mühendisliği Taban ve ...
-
İZOHİPS HARİTALARINDA BAZI YERYÜZÜ ŞEKİLLERİNİN GÖSTERİLMESİ 1. Boyun Tepe ve sırtlar arasında nispeten alçakta kalan düzlüklerdir. 2...
-
Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı’na girmeleri için belirtilen tarihlerde ÖSYM’ye sınava girmek istediklerine dair başvurularda bulunmaları ge...
-
YEREL SAAT: Herhangi bir yerde, Güneş’in en tepede olduğu ana ya da gölge boyunun en kısa olduğu ana öğle vakti denir. Öğle vakti gün ortası...
-
1. Renklendirme Yöntemi Fiziki haritalarda yeryüzü şekillerini daha belirgin gösterebilmek için yükselti basamakları renklerle ifade edil...
-
Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatıl...
-
ÖSYM Soruları ve Soru Kitapçıklarını Nasıl Hazırlamaktadır? Soruları kimler hazırlıyor? Kapalı Dönem ne demek? Sınavda sorulacak sorul...
-
Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), ''adil ve güvenli bir sınav sistemi'' oluşturmak için aldığı önlemlere ekleyece...
-
Robert Kolej bir eğitmen, mucit, teknisyen, mimar ve kurucu olan Dr. Cyrus Hamlin ile tanınmış hayırsever ve zengin bir tüccar olan New Yo...
Hiç yorum yok: