Hindistan'da, "kast" sisteminden dolayı "hür, eşit ve kaynaşmış" bir toplum
oluşmamıştır. Bu durum, sosyal sınıf farklarının, toplumda ortak bir
kültürün gelişmesini önlediğini gösterir
Anadolu'da bulunan ilk yazılı
kaynakların Asur tüccarlarına ait ticari belgeler olması, "uygarlıkların etkileşiminde ticaretin önemli bir
rol oynadığı" yargısını doğrular
Yunanlılarda, sınıfsal
ayrıcalıkları kaldırmaya ve ulus iradesini kurumsallaştırmaya yönelik
toplumsal taleplerin artması, Yunan halkının "siyasal
bilinç" kazanmış olduğu yargısıyla açıklanabilir
Hititlerdeki Pankuş Meclisi,
kralların devlet yönetiminde "danışma
kurumuna" yer verdiklerini gösterir
İlkçağ'da bazı kralların,
ülkelerinde feodal beylikleri ortadan kaldırmaya çalışmaları, "merkezi devlet otoritesini koruma
gereksinimi" temel alınarak açıklanabilir.
Hitit krallarının, zaferleri
ile birlikte yenilgilerini de yazdırmaları, "tarafsız
(objektif) tarihçilik mesleğine önem verdikleri" yargısını
doğrular
Urartularda, mezarların ev
biçiminde yapılması ve ölüye ait bazı eşyaların mezarlara konması, hayatın
ölümden sonra da devam edeceği inancının mimari ve sanat anlayışı üzerinde
etkili olduğunu kanıtlar
İlkçağ'da gerçekleşen bazı
buluşların günümüz medeniyetinin oluşumu üzerinde de etkili olması, "tarihsel gelişimin sürekliliği" olgusu
temel alınarak açıklanabilir
Frigyalıların, tarım ve
hayvancılığı korumak üzere çok sert yasalar çıkarmaları, "ekonomilerinin tarıma dayanması"
temel alınarak açıklanabilir
Romalıların, Latin alfabesini
hazırlarken Fenike alfabesinden, güneş takvimini hazırlarken de Mısır
takviminden yararlanmaları, "evrensel
uygarlığın, kültürlerin karşılıklı etkileşiminin bir ürünü olduğunu"
gösterir
Hiç yorum yok: